Pages

Tuesday, July 5, 2011

Hukum Makan Ulat Sagu

       Assalamualaikum wbth kpd teman2 skalian..lame bebenoor tggl blog nie..da brkulat da.Almaklumlah bz ngn exam & xdpt cnnection intnt kat uia tu hah..


Anda penah dgr x pasal ulat sagu @ juga dikenali sbg ulat mulong??Ulat nie ada di pokok2 sagu.Sy pon xpenah tgk scara live..TP kalau tgk dlm gmbar,bapak r besar n berisi gler.Tah hape ulat nie mkan.Ulat nie sgt popular kat Sarawak.Ia mnjadi mknan bg org2 Asli di Sarawak.Ade jgak org Islam mkn mnde nie.Sedap ke ulat nie??Saya ade sorg sahabat yg berasal dr Sarawak.Name dye AWANG nano..haha..Saya pnah tnye dye sdap ke ulat sagu tu?Nmpak mcm berisi  n bes je..Dye mnjwb sdap!!Rase mcm AYAM!! Gulp!!Ko penah mkn ke wang??Kpala hotak ko.Ak xmkn r.Aku jwb based on ape yg org Srawak gtaw r.Yg penah makan..Nate mg apip!ak mkn chicken chop r..ak xmkn ulat r!!hahaha...




Hukum Memakan

“. . .Bahawasanya telah dinashkan oleh ulama atas bahawasanya tiap-tiap ulat, dan jika ada ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, HARAM memakan dia.” (Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab “Sabilal Muhtadin” dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38)

Pengecualian

Walaubagaimanapun masih ada pengecualian pengharaman ini (dari pendapat ulama Syafie)
Yang diistisna` (dikecualikan) hanyalah ulat yang terwujud dalam cuka atau buah-buahan yang sukar hendak dibezakan apa lagi untuk dibuang, yang dimakan bersama-sama cuka atau buah-buahan tersebut (yakni lebih tepat diistilahkan sebagai “termakan bersama-sama iaitu yang dimakan adalah buah sedangkan ulatnya ikut termakan sekali”. Jadi menjadi satu syarat yang ianya dimakan bersama – sama buah tersebut kerana sukar hendak dibezakan dan dibuang. Jika ulat-ulat tersebut boleh dipisahkan dari buah-buahan, maka tetaplah hukumnya haram dimakan. (Sumber: kitab-kitab fiqh mu’tabar dalam mazhab seperti “Minhajuth Tholibin” halaman 130 dan 132 serta syarahnya pada “Tuhfatul Muhtaj” juzuk 9 halaman 369 dan 445)

Gambar ulat mulong

Teringin nak makan? hehehe
Ulat Mulong
Bapak Besar Gilerrrr

2 comments:

Nur Elyana said...

kat sabah banyak taw ulat cam nie,then,byk jugak la org mkn..

afif_az said...

awk mkn ke???heee...btol ke rase cm ayam???