Pages

Wednesday, November 9, 2011

Oh Manusia! Itu Ini Semua XBtol

Bila kita jadi jahat, ORANG BENCI... 
Bila jadi baik, ORANG MELUAT... 
Bila kita ikut suruhan agama, ada orang kata kita BERLAGAK ALIM... 
Bila kita langgar suruhan agama, ada orang kata "ASTAGHFIRULLAH.. APA LAA NAK JADI.. NAK KIAMAT KOT?..." 


Bila kita ikut peraturan, ada orang kata kita SKEMA... 
Bila kita langgar peraturan, ada orang kata kita ni macam TAKDE MASA DEPAN... Bila kita tegur dengan baik, ada orang kata kita ni BAJET BAGOS... 
Bila kita tegur dengan kasar, ada orang kata kita ni KURANG AJAR... 
Bila kita pakai sopan-sopan, ada orang kata kita ni 'KAMPONG GILERR'... 


Bila kita pakai 'dedah sana-sini'.. ada orang kata kita ni TAKDE HARGA DIRI sebab tayang free... 
Bila kita bagi nasihat, ada orang kata "JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG, BOLEH?!....." 
Bila kita sindir-menyindir, ada orang kata "TAK RETI BAGI NASIHAT LEKLOK?.."... Bila kita tolong buat kerja, ada orang kata "YANG SEBOK SANGAT NAK TOLONG BUAT KEJE ORANG LAIN NI WATPE!?"... 
Bila kita tak tolong apa-apa, ada orang kata "APSAL PEMALAS SANGAT NI? NAK TOLONG PON SUSAH?".. 


Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah. Semuanya tak betul di mata mereka.. Kalau buat salah sudah tentunya salah, tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata.. ingat pesanan ini :- Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula.. perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan Allah SWT terhadap kita.. bukan pandangan manusia..


Ingatlah Pesanan Lukman Al-Hakim kepada Anaknya..


dalam sebuah riwayat menceritakan, pada suatu hari Luqman Al-Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut daripada belakang. Melihat tingkahlaku Luqman itu, setengah orang pun berkata; 


“Lihat itu, orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki”. 


Setelah mendengar desas-desus daripada orang ramai, maka Luqman pun turun daripada himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di kawasan itu berkata pula; 


“Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki himar itu, sungguh kurang adab anak itu”. 


Sebaik saja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang ramai pula berkata lagi; 


“Lihat itu, dua orang menaiki seekor himar, sungguh menyeksakan himar itu”.


Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun daripada himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata; 


“Lihat, dua orang yang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderaikan, membazir”. 


Dalam perjalanan ke rumah, Luqman Al-hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya; 
“Sesungguhnya tiada seorang pun terlepas daripada percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan pertimbangan Allah s.w.t sahaja (pandangan manusia yang baik boleh diambil). Barangsiapa mengenali kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu”


Source:Ust Muka Buku

4 comments:

cemomoi said...

nak tunggu manusia brenti mengomen, mati jawapan terbaik... dalam tido pon manusia nak bercakap lagi..

ikut kata iman. selagi atas landasan kebenaran kita kena lakukan. biar apa bidasan, kerana amanah kelak akan Allah tanya adakah telah keja kerjakan?

mujahidah solehah said...

klu nk tunggu org cakap baik ttg kita.. kirim salam saja jwb nya..

cuba mncari salah org lain..
salah diri tidak mahu di carinya..

sama2 muhasabah diri

afif_az said...

cemomoi>>btol tu....kdg2 mati pon org still pokpekpokpek gakk..da nme mnsia...mlut xreti jga.

syasya>>hoho...gjah dpn mta xnmpk,kman sbrg laut nmpk plak..itulah mnsiaaaa..kan3

mujahidah solehah said...

ok..

like dgn kata kata tu...